Ekonomi | Juridik | 39 minuter
Motsvarar ½ dag lärarledd utbildning
Denna utbildning ger en grundläggande översikt över konsumenträttigheter och skyldigheter i Sverige enligt konsumentköplagen, riktad till både konsumenter och företagare. Den tar upp centrala ämnen såsom reklamationsrätt, ansvar vid leverans, distansköp och tvisthantering mellan konsumenter och företag. Innehållet täcker även senaste lagändringarna relaterade till digitala tjänster och produkter samt processen för att lösa oenigheter genom Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Kursen belyser praktiska situationer och ger en teoretisk förståelse för att navigera lagstiftningen effektivt, oavsett om det gäller fysiska varor eller digitala köp.
Publicerad: 2024-03-27
Utbildare Benny Wedberg presenterar kursens innehåll och upplägg.
Längd: 5 minuter (Utbildningens totala längd: 39 minuter)I detta delmoment utforskas grundprinciperna för konsumentköplagen, med fokus på dess tillämpning vid köp av varor från företag och undantagen från denna lag.
Utbildare: Benny Wedberg
Längd: 7 minuter (Utbildningens totala längd: 39 minuter)
I detta delmoment diskuteras konsumentens reklamationsrätt enligt konsumentköplagen, inklusive tidsramar för reklamation och vad som kvalificerar som ett giltigt fel på en vara.
Utbildare: Benny Wedberg
Längd: 6 minuter (Utbildningens totala längd: 39 minuter)
I detta delmoment återkommer diskussionen till en tidigare nämnd segelbåt, där kärnfrågan gäller om ett skrov tillverkat i Polen jämfört med Sverige utgör ett fel enligt konsumentköplagen, vilket leder till överväganden om marknadsvärde och köparens rätt till prisavdrag.
Utbildare: Benny Wedberg
Längd: 5 minuter (Utbildningens totala längd: 39 minuter)
I detta delmoment belyses konsumenters rättigheter och företagens ansvar vid leverans av varor, inklusive vad som händer vid försenade eller felaktiga leveranser och hur skadestånd kan krävas.
Utbildare: Benny Wedberg
Längd: 6 minuter (Utbildningens totala längd: 39 minuter)
I detta delmoment introduceras uppdateringar i konsumentköplagen från den 1 maj 2022, som omfattar regleringar kring digitala tjänster och digitalt innehåll, förtydligar konsumenters rättigheter och ansvar vid köp av dessa tjänster.
Utbildare: Benny Wedberg
Längd: 5 minuter (Utbildningens totala längd: 39 minuter)
I detta delmoment belyses processen för att hantera tvister mellan köpare och säljare genom Allmänna reklamationsnämnden (ARN), där ARNs roll som rekommenderande instans snarare än rättslig myndighet framhävs, samt de specifika förutsättningar som måste uppfyllas för att en anmälan till ARN ska kunna göras.
Utbildare: Benny Wedberg
Längd: 5 minuter (Utbildningens totala längd: 39 minuter)
För att komma åt kursmaterialet till denna utbildning måste du vara inloggad och ha tillgång till utbildningen.
För att kunna spara dina anteckningar till denna utbildning måste du först köpa den samt vara inloggad.
Med effektiva verktyg och en metodik som skapar engagemang och delaktighet ger Reagens Affärsutveckling AB förutsättningar för medarbetarnas möjligheter att bidra till organisationens utveckling. Reagens Affärsutveckling AB utbildar och tränar medarbetare inom privat och offentlig sektor i affärsekonomi, affärsförståelse, affärsutveckling och alla de delområden som ingår i detta. Inom företaget finns gedigen erfarenhet i affärsutveckling, redovisning, marknadskommunikation, ekonomikonsulting, varumärkesarbete och affärscoachning.
Benny Wedberg har gedigen erfarenhet som civilekonom, redovisningskonsult, egenföretagare, kursutvecklare och konsult. Han har en ekonomexamen från Uppsala universitet och har verkat inom ekonomibranschen sedan mitten av 1980-talet. Sedan 1999 driver han egen redovisningsbyrå och håller utbildningar inom ekonomi och företagande. Benny anlitas av stora utbildningsföretag som IHM Business School, SRF Konsulterna, Diploma Utbildning och Björn Lundén Information.
Benny har även varit verksam som företagsmäklare, VD på SRF och kursutvecklare på SRF Konsulterna samt har suttit i styrelsen för BAS, som förvaltar och utvecklar BAS-kontoplanen som används av de allra flesta svenska företag. Idag driver han flera företag och sitter i ett tiotal bolagsstyrelser.
Läs merDöljUtbildningen ger diplom som visar att du har kunskaperna.
Samtliga priser är angivna exklusive moms.
Streamad utbildning går fortare att genomföra än traditionell utbildning. Vi tillgängliggör samma utbildning och kunskapsinnehåll på knappt en tredjedel av tiden.
Effektivitetsvinsten uppstår då vi inte behöver ta hänsyn till lunch, restider, gruppdiskussioner och pauser. Den totala undervisningstiden är dock alltid densamma.
1 h – Motsvarar en halvdagsutbildning
2 h – Motsvarar en heldagsutbildning
4 h – Motsvarar en 2-dagarsutbildning
6 h – Motsvarar en 3-dagarsutbildning
Notera att vi anger speltid utan paus eller repetition. Glöm inte att planera in tid för utbildningens eventuella workshops och tid för att svara på utbildningens kunskapstester vilka ligger till grund för diplomering.
Innan du kan starta utbildingen Konsumentköplagen måste du först köpa den.
Tillbaka till utbildningenUtbildningen Konsumentköplagen har lagts till i varukorgen.
Tillbaka till utbildningen Fortsätt till betalningDu har fullföljt utbildningen Konsumentköplagen och kan nu erhålla ditt diplom.
Tillbaka till utbildningen Erhåll ditt diplomFör att starta utbildingen Konsumentköplagen måste du först köpa den.
Tillbaka till utbildningenFör att rätta examineringsfrågorna och diplomeras i utbildingen Konsumentköplagen måste du först köpa den.
Tillbaka till utbildningenFör att kunna examinera utbildningen och erhålla diplom behöver du logga in.
Logga in